miercuri, 28 octombrie 2009

Dincolo

Eram în Sebeş. Mă plimbam prin oraş, o stradă principală, lungă, plină de camioane şi praf. Venisem cu treabă la Casa de cultură unde era un mini-târg de carte, parte din festivalul Lucian Blaga făcut de consiliul local Alba. Puţin mai încolo de Casa de cultură, pe dreapta, văzusem biserica evanghelică, impresionantă. Pe partea stângă dădusem de un turn cu un aspect foarte vechi. Cum încă nu eram ocupat, am făcut o vizită pe la Muzeul de Istorie. Era pustiu şi ghidul era bucuros de companie. Mi-a prezentat toate exponatele fără nici o suprataxă. M-a întrebat din prima: "nu sunteţi de pe aici, nu?" Ştiam că nu se referă la oraş - era evident că-s turist - ci la accentul meu în total contrast cu al localnicilor. I-am spus (eram păţit, din păcate) că stau în Bucureşti, dar m-am născut în Constanţa. N-a comentat, s-a mulţumit cu un "deci nu ştiţi foarte multe despre istoria zonei..." Nu ştiam. După un tur de muzeu foarte plăcut, l-am întrebat ce-i cu turnul ăla vechi, de dincolo de parc.

"Ah, Turnul Studentului... Peste Sebeş, care avea ziduri de cetate, veniseră turcii. Oamenii din oraş s-au luptat o vreme, dar s-au socotit ce s-au socotit şi s-au prins că nu biruie. Au dus tratative, au spus că predau cheia oraşului turcului dacă acesta promite să nu-i ducă în robie, să îi lase să locuiască în continuare aici. Turcii au fost de acord, dar un student din Sebeş s-a opus. Student, ştiţi, pe atunci, nu însemna un... nu ştiu, elev la universitate. Însemna mai degrabă cărturar. Studentul, tânăr şi înfierbântat, s-a baricadat cu alţii ca el în Turn, jurând că vor lupta cu turcii până la unul. Turcii au pus lemne la baza turnului şi le-au dat foc, i-au scos de-acolo ca pe şobolani. I-au dus în robie, Studentul a stat închis la turci douăzeci de ani. Apoi a evadat şi a scris o carte despre viaţa lui, best-seller în epocă, a avut douăsprezece ediţii. Una dintre ediţii a avut chiar o prefaţă de Martin Luther. Mda, turnului de peste parc îi zice Turnul Studentului. Dar noi, istoricii, nu credem că e ăla..."


16. Dincolo

2 comentarii:

  1. sebesonline.ro zice
    "Denumirea de turnul studentului vine de la evenimentul petrecut la Sebes legat de atacul turcesc din anul 1438 când întreg sudul Transilvaniei, din Tara Hategului si pâna în Tara Bârsei, este devastat. Sebesul este pradat, incendiat, distrus de sultanul Murad al II-lea, iar multi locuitori ai urbei sunt ucisi si dusi în robie. Din grupul de localnici care au rezistat pâna la sfârsitul bataliei, facea parte si un elev, cunoscut sub denumirea de studentul din Romos. O scrisoare din San Michele, datata 12 decembrie 1458, aminteste de aceste evenimentele din viata tânarului "Captivus Septemcastrensis", dus în robie de catre turci, vândut si închis de mai multe ori, pâna când a fost eliberat de ultimul sau stapân. Studentul isi povesteste viata in "Tratat despre datinile, moravurile, conditiile de viata si rautatea turcilor", carte aparuta în prima editie la Roma în anul 1475. Lucrarea respectiva a fost considerata în trecut de unii autori ca fiind primul incunabul românesc si va ajunge sa fie tiparita, pâna în 1560, în 25 de editii, devenind o curiozitate bibliofila a acestui incontestabil umanist din secolul al XV-lea."

    Eu am zis povestea cum mi-am amintit-o (şi nu cred că am uitat prea mult). Că au fost 12 sau 25 de ediţii, deşi semnificativ într-un anume sens, e irelevant pentru povestea în sine. Nu mă miră că am uitat. Mă miră în schimb celelalte diferenţe.

    RăspundețiȘtergere
  2. umanistule!:)

    ma amuza in text denumirea in "un elev, cunoscut sub denumirea de studentul din Romos". stiu ca e citat de pe site, da tot ma amuza.

    ce mai face dna prof:D?

    RăspundețiȘtergere